Thursday, October 20, 2011

poligami: madu atau racun?


Saya berbual dengan seorang lelaki yang memilih untuk berkahwin dua. Dia begitu terbuka dan melihat drp sudut pandangan berbeza. Katanya isteri pertama langsung tiada bantahan malah membenarkan apabila hasrat itu disampaikan. Malah mereka boleh menjadi rakan yang baik dan saling memahami.
Saya bertanya bagaimana kedua-duanya tiada masalah sedangkan madu itu menjadi musuh bg wanita? Wanita mana sekalipun pasti akan menolak apabila suaminya ingin berkahwin lain. Noktah.

Saya pandang lagi wajahnya. Ya dia nampak biasa saja berusia dalam lingkungn penghujung 40-an, tidaklah terlalu tampan tetapi bijak berbicara dan pandai memberikan buah fikiran. Ya situ lah kelebihan lelaki ini.

Katanya lag, " sejak berkahwin saya tidak pernah menipu isteri. Jika saya keluar minum tengah malam saya akan beritahu padanya saya minum. Jika saya keluar mengorat juga saya akan bg tahu pada isteri yg saya keluar mengorat begitu juga apabila keluar dengan wanita lain. Malah saya menjadikan isteri sebagai sahabat karib, tempat luahan masalah gembira mahupun duka.

"APabila membuat keputusan berkahwin itu adalah pilihan saya sendiri. Saya tidak pernah sesekali memburuknya isteri pertama malah apabila org bertanya saya akan katakan, isteri pertama adalah yg terbaik bg saya. Saya tiada masalah langsung kerana dia sememangnya sempurna. Tetapi ini adalah salah saya, saya yg gatal untuk berkahwin lain. saya akui kekurangan diri pada isteri pertama dan pada sesiapa yg bertanya mengapa saya ingin berkahwin lain," katanya.

Katanya lg salahnya sekarang mengapa bermadu itu dianggap sesuatu yang menakutkan bg wanita adalah kerana salah lelaki itu sendiri yg tidak tahu memandu bahtera perkahwinannya. Jika drp awal lagi sudah berbohong bagaimana isteri ingin memberi kerelaan. Ditanya isteri, adakah suaminya ada perempuan lain pelbagai helah jawapan dicari, pelbagai putar belit diberi sedangkah hakikatnya keluar memadu kasih dengan wanita lain. Begitu juga apabila ditanya kepada suami adakah dia ingin berkahwin lain? Jawapan yg sama diberi, alih-alih suami sudah berkahwin di Siam. Bagaimana perasaan isteri pertama apabila mendengarnya? Bukankah itu satu penipuan yg sangat sukar diterima mereka.

Berkatalah benar walaupun ianya pahit. .
Wanita adalah permaisuri lelaki selayaknya dihormati. Jika lelaki itu tidak tahu mengucapkan ucapan terima kasih kepada isteri bermakna dia tidak layak untuk berkahwin lain. Jika lelaki itu sering berbohong dia juga bukan lelaki dan suami sejati dan jika dia mengasari isteri dengan herdikan atau diperlakukan secara fizikal sama ada ditampar, disepak atau diterajang dia tidak selayaknya bergelar suami.

Hargailah isteri-isteri kamu kerana disitulah munculnya taman dan kebahagian.

2 comments:

kasihibu said...

sedihnya akak bermimpi enpakwe kawen lain, berjurai air mato...

kasihibu said...

suka petikan yang akhir tu
memang betul
kalau tak tahu berterima kasihpd isteri tu memang tak hargai dan tak layak pun berkahwin lebih dari yg satu